Op 12 oktober om 20 uur speelt Hisako Hirata het 2e concert voor piano van Rachmaninov.
Zij wordt begeleid door het Amstelveens Symfonieorkest dat bestaat uit gevorderde amateurmusici en professionals.
Hisako Hirata is winnares van het Internationale Liszt Pianoconcours in Polen en van het Internationale Pianoconcours van Brest in Frankrijk en ook van het Pianoconcours “Young Artist” in Japan.

Dirigent Rutger van Leyden, is oprichter en dirigent van Combustion Chamber, een band met eigentijds repertoire, dat optrad bij ‘Reiziger in Muziek’ (VPRO tv) en in het Holland Festival. Thans geeft hij o.m. leiding aan wereldmuziekkoor ‘Passion’, de Gooise Operette en Operakoor Almere en is vaste dirigent van het Amstelveens Symfonie Orkest.

Sergej Rachmaninov – Tweede Pianoconcert
De voltooiing van dit razendpopulaire werk betekende een triomfantelijke ommekeer voor Rachmaninov, die luttele maanden eerder nog in een diepe depressie zat na de koele ontvangst van zijn Eerste Symfonie. Hij speelde zelf de succesvolle première en sloeg de memorabele serie beginakkoorden aan die als kerkklokken tot een groot fortissimo aangroeien.De strijkers introduceren dan het eerste thema, waarbij de piano mooie rollende versieringen toevoegt, tot het moment dat het orkest stilvalt en de piano aan zijn solo begint.

Alexander Borodin – Op de steppen van Centraal-Azië
De chemicus Borodin zag zichzelf primair als wetenschapper. Toch maakte hij tijd vrij voor composities, die alom geliefd zijn om hun pakkende melodieën en fascinerende thema’s. Dit symfonische gedicht, opgedragen aan Franz Liszt, verhaalt van een karavaan die vergezeld van Russische troepen een vlakte in Centraal-Azië doorkruist. Het stuk vervlecht drie thema’s: de Russen, als eerste gespeeld door een soloklarinet boven ijle strijkersflageoletten; de Aziatische karavaan, uitgebeeld door een meer ‘oriëntaalse’ melodie in de Engelse Hoorn; en het pizzicato-motief dat verwijst naar de gestaag voortstappende lastdieren op de steppe.

Pjotr Iljitsj Tsjaikovsky – Eerste Symfonie, deel 2 en 3
Het tweede, langzame deel, door Tsjaikovsky genoemd ‘Land van duisternis, land van mist’, opent met een koraal-achtige passage in de strijkers, kalm en melancholiek.
Het derde deel, Scherzo, waarvan gezegd wordt dat het gebaseerd kan zijn op Tsjaikovsky’s pianosonate is cis-klein van 1865, opent met lichte, vluchtige passages die telkens dringender worden.

Anatoli Ljadov – Acht Russische Volksliederen
Ljadov was een componist en pianist, geboren in een muzikale familie (zijn vader was dirigent). Hij studeerde aan het Petersburgse conservatorium, waar hij later professor werd.
Hij gaf les aan Prokofjev en was bevriend met Tsjaikovsky. Hij schreef bij voorkeur kleinere werken, ook de weinige orkestwerken die hij schreef waren merendeels korte toongedichten. De Acht Russische Volksliederen zijn onder te verdelen in drie groepen, die ieder beginnen met een langzaam deel. De eerste groep bestaat uit twee delen, de andere twee groepen ieder uit drie. De Volksliederen beginnen en eindigen in C-groot, terwijl de delen in het midden in toonsoorten staan gerelateerd aan de subdominant. Samen met de elkaar afwisselende ritmes draagt dit bij aan de eenheid van het werk.

12 oktober 2019 20:00 uur, Paaskerk, Augustinuspark 1, Amstelveen
Entrée € 15 (€ 7.50 t/m 18 jaar) inclusief 1 consumptie
Etickets zijn verkrijgbaar via de website: www.amso-orkest.com


Door zijn geloof ging Abraham, toen God hem riep, op weg naar een plaats die hij in bezit zou krijgen, en hij ging op weg zonder te weten waarheen.

Heb 11:8-16

Geef ruimhartig aan Kerkbalans!

Actie Kerkbalans 2019 is gestart.
Er gebeurt veel moois in de kerk. Waardevolle gesprekken, inspirerende diensten en uiteenlopende activiteiten. Lees verder >